Direktlänk till inlägg 20 april 2012
En legacy är en sorts utmaning. Utmaningarna som finns i The Sims 3 har regler som man måste följa, annars har man inte lyckats.
Själva utmaningen är att skapa en sim och köpa den största tomma tomten som finns och överleva utan pengar och knappt ett hus alls. När man når den 10:de generationen är spelet slut, självklart kan man fortsätta som ett vanligt spel eller kanske göra en längre legacy?
Det är många som tror att en legacy är en historia, vilket är fel. Deremot kan man göra en historia av legacyn. Legacy betyder arv på engelska, vilket just är det som utmaningen går ut på!
DET VIKTIGA
Grundaren - Grundaren är den simmen som du får skapa själv och som är grundaren för släktet. Om det är en kvinna får den vara ungdom - vuxen, och om det är en man ungdom - åldring som är de fertila åldrarna (då simmarna kan få barn).
Legacyhuset - Legacyhuset är huset du skapar och där alla kommande generationerna bor. Självklart får du bygga ut huset mm, men du får inte flytta ut en arvinge eller ta tillbaka en som flyttat ut ur huset. Legacyhuset måste byggas på en tomt som är 64x64! Om det inte finns en tom tomt med det måttet kan du placera ut en i "ändra stad" läget.
Arvinge - Arvingen är grundarens son/dotter eller förra arvingens son/dotter. Det är denna simmen som ska föra vidare släktet och föda nästa generation! Givetvis får ev. arvingens syskon ha barn också. I mitt spel är alltid arvingen det första barnet grundaren eller förra arvingen föder, men man kan göra som man vill. Adopterade barn kan inte vara arvingar, de har inget blodsband till grundaren.
Reserver - Reserv/reserverna är arvingens ev. syskon. Om arvingen dör innan den får barn eller någonting händer, är det reserven som ska föda generationen. Det är viktigt att ha en reserv för om arvingen dör och det inte finns någon reserv förlorar man.
BÖRJA SPELET!
Nu är det dags att börja spela! Skapa din grundare, flytta till Legacyhuset och skaffa ett jobb, sen en partner att gifta sig med och få sen några barn. Allt kommer rulla som på räls och försök hitta en partner till arvingen så snart som möjligt.
REGLER!
Det finns regler också, som jag nämnde förut!
- Fusk är inte tillåtna. Inte för att förändra humör, pengafusk eller något sådant. Inte heller modar är tillåtna, men det är ok att använda resetsim om din sim buggar fast.
- Åldrandet måste vara på och livslängden ska vara på det normala.
- Legacyhuset måste vara det aktiva huset under hela spelets gång.
- Dina simmar får inte äta livsfrukter för längre liv.
- Ambrosia är förbjudet, din sim kan lära sig receptet men får inte göra den. Milda Andar möjligheten är också förbjuden!
- Dina simmar får inte bära på Dödsblommor.
- Tårtan får bara användas en gång för åldrande, sen måste allt ske automatiskt.
- Grundaren får inte gifta sig med en rik sim.
- Simmar som du själv skapat eller laddat ned får inte användas som partner eller flyttas in i hushållet!
- När man har chansen att välja egenskaper själv som t.ex när simmarna åldras måste du använda slumpa-knappen! (Om ni inte visste det finns det två tärningar som du trycker på så slumpas det egenskaper). Du har 3 försök och om du inte gillar det tredje är du tyvärr fast med det ändå.
- Du måste spara spelet efter varje spelad omgång.
POÄNGLISTA!
Javisst, man kan spela med poäng också. Det gör inte jag, men men. Här är listan:
- Du får ett poäng för varje generation, det blir max 10 poäng alltså.
- Du får ett poäng för varje avklarad livslång önskan, men om två simmar har samma livslång önskan och du uppfyller bådas får du bara ett poäng.
- Varje gång ditt hushåll blir värt 100 000 § får du ett poäng. Du räknar ihop värdet såhär:
T.ex Mitt Legacyhus är värt 40 000 § som möblerat. Jag har 2 000 § i tillgångar. Mina simmar är alltså 42 000 § värda!
- För varje porträtt som målas av en medlem i legacyhuset och finns kvar när simmen dött får du 1 poäng. Målaren måste bo i huset. Du får inte måla av spöken, det räknas tyvärr inte. Simmen du målar måste vara ungdom eller äldre.
- Du får ett poäng för varje sim i hushållet som får 100 000 poäng livslång lycka.
- Du förlorar ett poäng för varje barn som blir hämtad av socialarbetaren.
Snabb poänglista:
* + 1 p generation
* + 1 p avklarad livslång önskan
* + 1 p värt 100 000 §
* + 1 p varje porträtt
* + 1 p 100 000 livslång lycka
* - 1 p barn mist av socialarbetaren
Det var nog i princip allt ni behövde veta. Dags att spela! :D
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|